Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Περιφερειακού Συμβουλίου Ν. Αιγαίου και του συνδιασμού "νέα εποχή" για τα νησιά μας κ. Χαράλαμπος Κόκκινος σχετικά με την 16η συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας στην οποία συζητήθηκε ο προϋπολογισμός του 2012, σε ανακοίνωσή του αναφέρει τα εξής:
Οι εκπρόσωποι του συνδυασμού «ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ για τα νησιά μας» στην Οικονομική Επιτροπή κ. Χαράλαμπος Κόκκινος και κ. Γιώργος Παπαμανώλης τοποθετήθηκαν υπογραμμίζοντας τη διαφωνία τους στην πολιτική της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τον προϋπολογισμό.
Η περιφερειακή αρχή στάθηκε ανίκανη να τηρήσει τις διαδικασίες που προβλέπει η νομοθεσία για την κατάρτιση του προϋπολογισμού:
Η διαδικασία σύνταξης και ψήφισης του προϋπολογισμού έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2011.
Ενώ η Οικονομική Επιτροπή έχει ουσιαστική αρμοδιότητα την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η περιφερειακή αρχή επέλεξε να φέρει το θέμα στην επιτροπή αφού είχε ήδη συντάξει τον προϋπολογισμό. Δεν έχει προηγηθεί η απαιτούμενη διαβούλευση με τους περιφερειακούς παραγωγικούς, κοινωνικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς για την κατάρτιση του προϋπολογισμού.
Τα στοιχεία του προϋπολογισμού μας δόθηκαν μόλις την Παρασκευή 4-11-2011, κατά παράβαση των προθεσμιών που θέτει ο νόμος.
Δεν προηγήθηκε ο έλεγχος της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους. Είναι πρακτικά αδύνατη η σύνταξη ενός ρεαλιστικού προϋπολογισμού για το 2012 αν δεν έχει προηγηθεί ο έλεγχος της υλοποίησης του προϋπολογισμού του 2011.
Συζητάμε το δεύτερο προϋπολογισμό της περιφέρειας και ακόμα οι δύο πρώην νομαρχίες συντάσσουν δικούς τους προϋπολογισμούς, με διαφορετική κωδικοποίηση εσόδων και εξόδων.
Πέρα από τις παρατυπίες στην τήρηση των διαδικασιών που διαπιστώσαμε, καταθέσαμε τις διαφωνίες μας στα παρακάτω ουσιώδη ζητήματα:
Από σύγκριση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του 2012 με το αντίστοιχο του 2011, προκύπτει ότι το απογοητευτικό συμπέρασμα ότι η απορρόφηση των πιστώσεων για επενδύσεις κατά το τρέχον έτος είναι κατώτερη των προσδοκιών.
Το μέγεθος του προϋπολογισμού είναι παραπλανητικό καθώς σε αυτό περιλαμβάνεται σειρά μεταφερόμενων έργων από το 2011.
Σε μια περίοδο ύφεσης που η αγορά και η κοινωνία διψά για επενδύσεις, αντί η περιφέρεια να επιταχύνει την απορρόφηση των πιστώσεων καθυστερεί αδικαιολόγητα. Το ταμειακό υπόλοιπο της περιφέρειας αυξάνεται καθώς τα χρήματα συσσωρεύονται αντί να απορροφούνται στα προϋπολογισθέντα έργα.
Η αύξηση των πιστώσεων για Κοινωνική Πρόνοια αποτελεί μια αξιέπαινη πρωτοβουλία της περιφερειακής αρχής την οποία στηρίζουμε.
Όμως, η αύξηση των πιστώσεων, όταν δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη απορρόφηση αποτελεί επιταγή χωρίς αντίκρισμα. Κατά το 2011 η απορρόφηση των πιστώσεων για Κοινωνική Πρόνοια έχει ανέλθει μόλις στο 20% των προϋπολογισθέντων.
Από το πρακτικό της Εκτελεστικής Επιτροπής της περιφέρειας, προκύπτει ότι το σύνολο του προϋπολογισθέντος ποσού 1 εκ. ευρώ για Κοινωνική Πρόνοια στα Δωδεκάνησα, θα το διαχειριστεί η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία της ΓΑΛΗΝΟΣ. Αυτό το γεγονός αποτελεί εκχώρηση αρμοδιοτήτων της οικονομικής επιτροπής και του περιφερειακού συμβουλίου και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.
Ενω, σχετικά με το θέμα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Π.Σ. απο πλευράς συνδιασμού ανακοινώθηκε οτι,
Η παράταξή μας υποστηρίζει την αξιοποίηση των ΑΠΕ. Θεωρούμε ότι ο ήλιος και ο άνεμος είναι τμήμα του φυσικού πλούτου της χώρας μας το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί σε όφελος του ελληνικού λαού με την ταυτόχρονη δημιουργία θέσεων εργασίας και αναπτυξιακών δράσεων.
Την ίδια στιγμή, οφείλουμε να διαφυλάξουμε το περιβάλλον των νησιών μας και να σεβαστούμε τις τοπικές κοινωνίες, θέτοντας προϋποθέσεις.
Δυστυχώς, κατά τη συζήτηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων των δέκα (10) αιολικών πάρκων, δεν προέκυψε η τήρηση των όρων καθώς:
Και τα τέσσερα (4) δημοτικά συμβούλια των αντίστοιχων νησιών γνωμοδότησαν αρνητικά εκφράζοντας τη άποψη των τοπικών κοινωνιών.
Το τμήμα περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου κατέθεσε αρνητική εισήγηση στο περιφερειακό συμβούλιο, επισημαίνοντας συγκεκριμένα προβλήματα επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Τα ερωτήματα των περιφερειακών συμβούλων αναφορικά με τα προβλήματα της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων έμειναν αναπάντητα.
Δεν υπάρχει συνολικός σχεδιασμός για αξιοποίηση των ΑΠΕ στα νησιά μας αλλά επιλεκτικός και αποσπασματικός, σε τέσσερα (4) νησιά των Κυκλάδων.
Σε συνέχεια των ανωτέρω:
Καταψηφίσαμε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την εγκατάσταση δέκα (10) αιολικών πάρκων στην Άνδρο, Πάρο, Νάξο και Τήνο, 154 ανεμογεννητριών, συνολικής ισχύος 322 MW, θυμίζοντας ότι τα μέλη μας στην Οικονομική Επιτροπή (Χ. Κόκκινος και Γ. Παπαμανώλης) είχαν ζητήσει και πετύχει την παραπομπή του θέματος στο Περιφερειακό Συμβούλιο, λόγω της σοβαρότητάς του.
Υπερψηφίσαμε τη συμμετοχή της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στο πιλοτικό πρόγραμμα ενεργειακής αυτονομίας της νήσου Σίφνου με την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού παραγωγής ενέργειας, που θα υλοποιηθεί με τη συνεργασία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του Δήμο Σίφνου.
Στηρίζουμε την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Νότιο Αιγαίο με όρους διαφάνειας, νομιμότητας και κοινωνικής συναίνεσης.
Οι προτάσεις μας μετουσιώθηκαν σε απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Οι εκπρόσωποι του συνδυασμού «ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ για τα νησιά μας» στην Οικονομική Επιτροπή κ. Χαράλαμπος Κόκκινος και κ. Γιώργος Παπαμανώλης τοποθετήθηκαν υπογραμμίζοντας τη διαφωνία τους στην πολιτική της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τον προϋπολογισμό.
Η περιφερειακή αρχή στάθηκε ανίκανη να τηρήσει τις διαδικασίες που προβλέπει η νομοθεσία για την κατάρτιση του προϋπολογισμού:
Η διαδικασία σύνταξης και ψήφισης του προϋπολογισμού έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2011.
Ενώ η Οικονομική Επιτροπή έχει ουσιαστική αρμοδιότητα την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η περιφερειακή αρχή επέλεξε να φέρει το θέμα στην επιτροπή αφού είχε ήδη συντάξει τον προϋπολογισμό. Δεν έχει προηγηθεί η απαιτούμενη διαβούλευση με τους περιφερειακούς παραγωγικούς, κοινωνικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς για την κατάρτιση του προϋπολογισμού.
Τα στοιχεία του προϋπολογισμού μας δόθηκαν μόλις την Παρασκευή 4-11-2011, κατά παράβαση των προθεσμιών που θέτει ο νόμος.
Δεν προηγήθηκε ο έλεγχος της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους. Είναι πρακτικά αδύνατη η σύνταξη ενός ρεαλιστικού προϋπολογισμού για το 2012 αν δεν έχει προηγηθεί ο έλεγχος της υλοποίησης του προϋπολογισμού του 2011.
Συζητάμε το δεύτερο προϋπολογισμό της περιφέρειας και ακόμα οι δύο πρώην νομαρχίες συντάσσουν δικούς τους προϋπολογισμούς, με διαφορετική κωδικοποίηση εσόδων και εξόδων.
Πέρα από τις παρατυπίες στην τήρηση των διαδικασιών που διαπιστώσαμε, καταθέσαμε τις διαφωνίες μας στα παρακάτω ουσιώδη ζητήματα:
Από σύγκριση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του 2012 με το αντίστοιχο του 2011, προκύπτει ότι το απογοητευτικό συμπέρασμα ότι η απορρόφηση των πιστώσεων για επενδύσεις κατά το τρέχον έτος είναι κατώτερη των προσδοκιών.
Το μέγεθος του προϋπολογισμού είναι παραπλανητικό καθώς σε αυτό περιλαμβάνεται σειρά μεταφερόμενων έργων από το 2011.
Σε μια περίοδο ύφεσης που η αγορά και η κοινωνία διψά για επενδύσεις, αντί η περιφέρεια να επιταχύνει την απορρόφηση των πιστώσεων καθυστερεί αδικαιολόγητα. Το ταμειακό υπόλοιπο της περιφέρειας αυξάνεται καθώς τα χρήματα συσσωρεύονται αντί να απορροφούνται στα προϋπολογισθέντα έργα.
Η αύξηση των πιστώσεων για Κοινωνική Πρόνοια αποτελεί μια αξιέπαινη πρωτοβουλία της περιφερειακής αρχής την οποία στηρίζουμε.
Όμως, η αύξηση των πιστώσεων, όταν δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη απορρόφηση αποτελεί επιταγή χωρίς αντίκρισμα. Κατά το 2011 η απορρόφηση των πιστώσεων για Κοινωνική Πρόνοια έχει ανέλθει μόλις στο 20% των προϋπολογισθέντων.
Από το πρακτικό της Εκτελεστικής Επιτροπής της περιφέρειας, προκύπτει ότι το σύνολο του προϋπολογισθέντος ποσού 1 εκ. ευρώ για Κοινωνική Πρόνοια στα Δωδεκάνησα, θα το διαχειριστεί η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία της ΓΑΛΗΝΟΣ. Αυτό το γεγονός αποτελεί εκχώρηση αρμοδιοτήτων της οικονομικής επιτροπής και του περιφερειακού συμβουλίου και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.
Ενω, σχετικά με το θέμα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Π.Σ. απο πλευράς συνδιασμού ανακοινώθηκε οτι,
Η παράταξή μας υποστηρίζει την αξιοποίηση των ΑΠΕ. Θεωρούμε ότι ο ήλιος και ο άνεμος είναι τμήμα του φυσικού πλούτου της χώρας μας το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί σε όφελος του ελληνικού λαού με την ταυτόχρονη δημιουργία θέσεων εργασίας και αναπτυξιακών δράσεων.
Την ίδια στιγμή, οφείλουμε να διαφυλάξουμε το περιβάλλον των νησιών μας και να σεβαστούμε τις τοπικές κοινωνίες, θέτοντας προϋποθέσεις.
Δυστυχώς, κατά τη συζήτηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων των δέκα (10) αιολικών πάρκων, δεν προέκυψε η τήρηση των όρων καθώς:
Και τα τέσσερα (4) δημοτικά συμβούλια των αντίστοιχων νησιών γνωμοδότησαν αρνητικά εκφράζοντας τη άποψη των τοπικών κοινωνιών.
Το τμήμα περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου κατέθεσε αρνητική εισήγηση στο περιφερειακό συμβούλιο, επισημαίνοντας συγκεκριμένα προβλήματα επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Τα ερωτήματα των περιφερειακών συμβούλων αναφορικά με τα προβλήματα της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων έμειναν αναπάντητα.
Δεν υπάρχει συνολικός σχεδιασμός για αξιοποίηση των ΑΠΕ στα νησιά μας αλλά επιλεκτικός και αποσπασματικός, σε τέσσερα (4) νησιά των Κυκλάδων.
Σε συνέχεια των ανωτέρω:
Καταψηφίσαμε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την εγκατάσταση δέκα (10) αιολικών πάρκων στην Άνδρο, Πάρο, Νάξο και Τήνο, 154 ανεμογεννητριών, συνολικής ισχύος 322 MW, θυμίζοντας ότι τα μέλη μας στην Οικονομική Επιτροπή (Χ. Κόκκινος και Γ. Παπαμανώλης) είχαν ζητήσει και πετύχει την παραπομπή του θέματος στο Περιφερειακό Συμβούλιο, λόγω της σοβαρότητάς του.
Υπερψηφίσαμε τη συμμετοχή της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στο πιλοτικό πρόγραμμα ενεργειακής αυτονομίας της νήσου Σίφνου με την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού παραγωγής ενέργειας, που θα υλοποιηθεί με τη συνεργασία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του Δήμο Σίφνου.
Στηρίζουμε την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Νότιο Αιγαίο με όρους διαφάνειας, νομιμότητας και κοινωνικής συναίνεσης.
Οι προτάσεις μας μετουσιώθηκαν σε απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.