Πέμπτη, Ιουλίου 31, 2008



  • Στέγαστρο Αρχαιολογικού Χώρου Ακρωτηρίου - Αποφασίστηκε το ξήλωμά του

    Υπομονή (καλή καρδιά) και σε δυό χρόνια θα είναι καινούργιο
    (τουλάχιστο θα ξαναπιάσουμε δουλειά;)

    Σύμφωνα με σημερινά (31.7.2008) δημοσιεύματα του Αθηναϊκού Τύπου,
    ξήλωμα και ανακατασκευή προβλέπεται για το στέγαστρο στο Ακρωτήρι Σαντορίνης.

  • Τρία χρόνια μετά την πτώση του στεγάστρου, ο αρχαιολογικός χώρος στο Ακρωτήρι Σαντορίνης ετοιμάζεται να αποκτήσει νέο στέγαστρο. Σύμφωνα με μελέτη που υπέβαλε το ΚΑΣ, το υπάρχον στέγαστρο θα ξηλωθεί και θα ξεκινήσει η ανακατασκευή του, οι εργασίες της οποίας θα κρατήσουν κλειστό το Ακρωτήρι για δύο ακόμα καλοκαίρια.

  • Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε τη μελέτη για την κατασκευή του νέου στεγάστρου. Αυτή ορίζει ότι το υπάρχον στέγαστρο, εμβαδού 11.800 τ.μ. θα διαλυθεί.

  • Το νέο στέγαστρο θα διατηρεί τη φιλοσοφία και το βιοκλιματικό του χαρακτήρα. Θα ξηλωθεί το χωροδικτύωμα και θα αντικατασταθεί από ένα σύστημα με οριζόντιες και κάθετες μεταλλικές δοκούς. Θα ξηλωθούν όλα τα μεταλλικά υποστυλώματα για να τοποθετηθούν «γόνατα» πάνω στους τσιμεντένιους υπόγειους πασσάλους. Μάλιστα, πάνω από το στέγαστρο θα τοποθετηθεί εκ νέου χώμα σε ύψος 8 εκ. (και όχι 15 εκ., όπως προέβλεπε η αρχική μελέτη), επαρκές για χλωρίδα.

  • Οι εργασίες θα κρατήσουν κλειστό το Ακρωτήρι τουλάχιστον για δύο ακόμη καλοκαίρια, μιας και απαιτούνται 18 μήνες για την ολοκλήρωση των εργασιών στο στέγαστρο, καθώς και άγνωστο διάστημα για την έναρξη των εργασιών.

  • Η κατασκευαστική κοινοπραξία J&Ρ-Αβαξ ανέθεσε μετά την κατάρρευση του στεγάστρου τη μελέτη στη βρετανική εταιρεία Οve Αrup και ελέγχθηκε από το βρετανικό γραφείο μελετών Αtkins.

    Ο καθηγητής Χρήστος Ντούμας, ο οποίος πραγματοποίησε ανασκαφές στο Ακρωτήρι, δηλώνει ότι το έργο θα έπρεπε ήδη να έχει παραδοθεί. «Μετά την έγκριση του ΚΑΣ Έχουν προβλεφθεί ποινικές ρήτρες, από εκεί και πέρα θα αναγκαστούμε είτε να πάμε στα δικαστήρια είτε να κηρύξουμε έκπτωτο τον εργολάβο» δήλωσε.
    http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=923768&lngDtrID=253


  • Νέο στέγαστρο
    Ενα νέο στέγαστρο θα γίνει μέσα σε 18 μήνες στον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου Θήρας χωρίς να αλλοιωθούν η αρχιτεκτονική μορφή του αρχικού σχεδιασμού και η βιοκλιματική του λειτουργία. Οι αλλαγές που ενέκρινε σε πολύωρη συζήτηση προχθές το ΚΑΣ, αφορούν τη στατική επάρκεια του στεγάστρου προκειμένου να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η ασφάλεια του κοινού και των αρχαίων. Απομένει η έγκριση της Πολεοδομίας Θήρας και κυρίως η άμεση έναρξη των εργασιών αποκατάστασης.
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_3782_31/07/2008_279619




  • Νέο στέγαστρο στο Ακρωτήρι της Θήρας
    Το ΚΑΣ ενέκρινε τη μελέτη αποκατάστασής του για την προστασία του αρχαιολογικού χώρου, σειρά τώρα έχει η Πολεοδομία
    Ενα νέο στέγαστρο θα αντικαταστήσει το παλιό που θα διαλυθεί και θα επανασυναρμολογηθεί από την αρχή στη θέση που κατέρρευσε πριν από τρία χρόνια, κεντρικό του τμήμα, στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης. Η αρχιτεκτονική φυσιογνωμία και η βιοκλιματική λειτουργία του δεν αλλάζουν. Οι αλλαγές βέβαια που είναι αρκετές, αφορούν τη στατική του επάρκεια προκειμένου: «να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η ασφάλεια των αρχαίων». Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της Διεύθυνσης Μελετών Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων που προσέλαβε σύμβουλο για τον έλεγχο της νέας μελέτης κατασκευής του έργου: «Ανάδειξη, Διαμόρφωση και Αντικατάσταση Στεγάστρου Αρχαιολογικού Χώρου Ακρωτηρίου Θήρας», που κατασκευάζει η J&P - ΑΒΑΞ, το καινούργιο στέγαστρο απαλλάσσεται εντελώς από το χωροδικτύωμα. Ο φορέας αυτός αντικαθίσταται εξ ολοκλήρου από οριζόντιες και κάθετες μεταλλικές δοκούς, ενώ θα ενισχυθούν και τα υποστυλώματα. Η επιπλέον βοήθεια θα γίνει με ομόκεντρο μεταλλικό κολάρο σχεδόν στο 50% των υποστυλωμάτων, αφού όπως τονίστηκε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, «τα 40 από τα 94 χρειάζονται ενίσχυση».

  • Για να γίνουν αυτά απαιτούνται 18 μήνες. Ομως, όπως δείχνει η υπόθεση μέχρι τώρα, με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και την αποποίηση ευθυνών που μόνο κακό κάνουν στον αρχαιολογικό χώρο, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για την έναρξη του έργου αποκατάστασης άμεσα. Για να προχωρήσει πρέπει να δοθεί η σχετική άδεια και από την Πολεοδομία Θήρας και να ξεκινήσει το έργο τον Σεπτέμβριο. Την επιφύλαξη για πιθανές καινούργιες καθυστερήσεις ενισχύει και η θέση της κατασκευάστριας εταιρείας.

    Χωρίς εισαγγελικό πόρισμα

  • Παρότι, όπως είναι φανερό, τα βρήκαν μεταξύ τους Αρχαιολογική Εταιρεία (υπεύθυνη του έργου) και υπουργείο Πολιτισμού, η ανάδοχος εταιρεία προχθές στο ΚΑΣ ζήτησε συνάντηση «ώστε να βρεθεί κοινή συνισταμένη». Στην περίπτωση όμως που δεν θα βρεθεί, διαμήνυσε ο εκπρόσωπος της Π. Τομπακίδης «υπάρχει πρόβλημα».

  • Σε αυτό το κλίμα, έπρεπε να γνωμοδοτήσει το ΚΑΣ, όταν οι δικαστικές διαδικασίες για το τραγικό συμβάν του 2005 (με ένα νεκρό) δεν έχουν ολοκληρωθεί, το εισαγγελικό πόρισμα δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, ενώ τα μέλη που δεν γνώριζαν «τι είχε συμβεί με τα παλιά θεμέλια της κατασκευής» έπρεπε να αποφασίσουν για τη νέα.

  • Φτου, λοιπόν, και από την αρχή για το στέγαστρο στο Ακρωτήρι που η ομόφωνα εγκριθείσα τελικά μελέτη «μειώνει την πιθανότητα κατασκευαστικής αστοχίας» όπως είπαν, όσο για την πολυσυζητημένη μετακίνηση του έργου από την Αρχαιολογική Εταιρεία στο ΥΠΠΟ, την οποία δρομολόγησε αρχικά ο Γ. Βουλγαράκης και βρήκε σύμφωνο αργότερα και τον Μ. Λιάπη, κουβέντα δεν έγινε προχθές. «Δεν είναι θέμα ΚΑΣ αλλά υπουργού» ήταν η απάντηση στελεχών του ΥΠΠΟ που εκτός συνεδρίασης παραδέχτηκαν ότι «πάγωσε» προς το παρόν το θέμα.

    «Πώς θα βάλουμε κάτι καινούργιο όταν δεν γνωρίζουμε τι συνέβη στα παλιά θεμέλια και τους στύλους πάνω στους οποίους θα έρθουν οι επικαλύψεις των νέων;» επισήμανε ο Ν. Σταμπολίδης, ενώ ο Δ. Αθανασούλης πρόσθεσε πως «δεν εξετάζουμε μια νέα μελέτη χωρίς να λάβουμε υπόψη μας ότι η προηγούμενη ατύχησε».

    Στα ερωτήματα των μελών ο εμπνευστής του στεγάστρου Ν. Φιντικάκης υπενθύμισε πως το έργο έχει ανατεθεί με τη διαδικασία της μελέτης κατασκευής και τόνισε πως «είναι εξ ολοκλήρου ευθύνη της εργολήπτριας εταιρείας».

    Επιφυλάξεις και παρατηρήσεις

    Το έργο βέβαια, όπως υπογράμμισε ο ανασκαφέας του Ακρωτηρίου Χρ. Ντούμας, θα έπρεπε ήδη να έχει παραδοθεί. Για τις καθυστερήσεις είναι αλήθεια πως η Αρχαιολογική Εταιρεία έχει προβλέψει ποινικές ρήτρες: «Πέραν αυτού δεν μπορεί να κάνει τίποτε. Ή θα πάει δικαστικά ή θα κηρύξει έκπτωτο τον εργολάβο».

    Και οι δύο εκπρόσωποι της Α.Ε. συμφώνησαν με τις παρατηρήσεις βελτίωσης του πολιτικού μηχανικού Κ. Λιόντου, συμβούλου της ΔΜΜΠΚ, αφού δεν αλλάζει η αρχιτεκτονική φιλοσοφία του έργου.

    Η Α.Ε. βέβαια ενδιαφέρεται να εξασφαλίσει πιστοποιητικό για τη στατική επάρκεια και ασφάλεια του έργου, το οποίο όπως υποστήριξε ο Ν. Φιντικάκης το αναζητούν επί τρία χρόνια και δεν τους δίνεται.

    Η θέση του εκπροσώπου της εργολήπτριας εταιρείας, Π. Τομπακίδη, ήταν πως πρέπει να γίνει κοινή συνάντηση με τον πολιτικό μηχανικό που προσέλαβε το ΥΠΟ (Κ. Λιόντο) και έκανε τις επιπλέον παρατηρήσεις και πως αν δεν βρεθεί «κοινή συνισταμένη, υπάρχει πρόβλημα». «Εμείς αυτούς εμπιστευόμαστε» πρόσθεσε αναφερόμενος στους διεθνούς φήμης μελετητές που απευθύνθηκε η J&P- ABAΞ, για την εκπόνηση της νέας στατικής μελέτης αποκατάστασης (Οve arup & Partners και ο οίκος Atkins που την έλεγξε).

    Ο Νικόλαος Λιβιεράτος διευθυντής της Διεύθυνσης Μελετών Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων ήταν σαφής όταν τόνισε πως «η κατασκευάστρια εταιρεία θα πληρώσει εξ ολοκλήρου το νέο στέγαστρο». Τι θα γίνει σε περίπτωση σεισμού; «Λόγω των δοκών και των αντιανεμικών χιαστί συνδέσμων, είναι ένας άκαμπτος φορέας» απάντησε ο κ. Λιόντος, ισχυριζόμενος πως σε περίπτωση σεισμού λόγω των αρθρώσεων που έχει το στέγαστρο θα μετακινείται. Οι κολώνες έχουν μεταβλητό ύψος 6-11 μ. και οι πάσσαλοι από μπετόν (που δεν φαίνονται) 8-15 μ. Λόγος έγινε και για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς αλλά και για το γεγονός ότι το ΚΑΣ είχε εγκρίνει την οριστική μελέτη και όχι τη μελέτη εφαρμογής.

    Φως στο τούνελ, ένα αισιόδοξο μήνυμα ήταν η προχθεσινή έγκριση του ΚΑΣ, ωστόσο η ανησυχία παραμένει για τη στάση της κατασκευάστριας εταιρείας κυρίως για το χρονικό όριο της έναρξης του έργου αποκατάστασης. Δεκαοκτώ μήνες μπορεί να μην είναι πολλοί, σημασία έχει όμως από πότε θα γίνει η καταμέτρηση του χρόνου. Κάθε νέα καθυστέρηση δυσφημεί τη χώρα μας στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, προκαλεί ερωτήματα για την απόδοση ευθυνών και πρωτίστως κακό στον αρχαιολογικό χώρο που μένει απροστάτευτος. Πολύ περισσότερο που στα ταμεία υπάρχουν 12 εκατ. ευρώ για να γίνει το έργο.

    Οι τέσσερις βασικές αλλαγές

  • Στην ουσία τέσσερα είναι τα βασικά σημεία των αλλαγών στο στέγαστρο συνολικής επιφάνειας 11.800 τ.μ. Φεύγει όλο το χωροδικτύωμα και αντικαθίσταται από οριζόντιες και κάθετες μεταλλικές δοκούς με κατεύθυνση βορρά προς νότο (για να μεταφέρουν τα φορτία του χώματος στα άκρα τους), αλλά και ανατολής - δύσης (που θα μεταφέρουν τα συνολικά φορτία).

  • Καταργούνται, επίσης, τα εφέδρανα και αντικαθίστανται πλέον με αρθρώσεις επί των υπαρχόντων πασσάλων. Η θεμελίωση από πασσάλους οπλισμένου σκυροδέματος διατηρείται ως έχειν και επαναχρησιμοποιείται για την έδραση του νέου φορέα. Ωστόσο, οι αρμόδιοι κατά τη διάρκεια των αποσυναρμολόγησης των υποστυλωμάτων θα ελέγχουν και θα επεμβαίνουν με ενισχύσεις, όπου κρίνουν ότι είναι απαραίτητο.

  • Στην τεχνική του έκθεση ο πολ. μηχανικός Κ. Λιόντος προτείνει αναλυτικότερα: ενίσχυση ορισμένων υποστυλωμάτων σε μήκος μεγαλύτερο από το προτεινόμενο, επίσης ορισμένων πλαισίων που παραλαμβάνουν οριζόντια σεισμικά φορτία, ενίσχυση των οριζόντιων αντιανέμιων συνδέσμων στέγης, όπου υπάρχουν υπερβάσεις αντοχής, βελτίωση του συστήματος παραλαβής των σεισμικών φορτίων στα σημεία έμμεσων στηρίξεων κ.ά.

    Οσο για το χώμα που καλύπτει την εξωτερική επιφάνεια του στεγάστρου δεν θα ξεπερνά τα 8 εκ. και θα καλυφθεί με αραιά αυτοφυή φυτά.
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_3782_31/07/2008_279569